dinsdag, november 07, 2006

Concurreren op analyses

peterson.jpgIn de jaren 90 tijdens de hausse van ERP-implemenaties, heb ik me regelmatig afgevraagd waarmee bedrijven nog concurrentievoordeel via IT zouden kunnen behalen als bedrijven de primaire processen via ERP min of meer op dezelfde manier zouden hebben gestandaardiseerd. Dat zou alleen kunnen op de wijze waarop zij hun informatie zouden gebruiken.

Bij het toenmalige BSO/Origin hebben we toen een SIG opgericht die zich dan ook bezighield met het verkrijgen van managementinformatie uit SAP en Baan.

Tom H. Davenport heeft pas een artikel gepubliceerd waaruit blijkt dat er inderdaad nu een aantal bedrijven zijn waar data-analyse een essentiele concurrerende factor is geworden.

Voorbeelden van die bedrijven zijn Amazon, Capital One, P&G. Maar ook een footballteam als de New England Patriots, die de superbowl 4 jaar op een rij heeft gewonnen, maakt binnen en buiten het veld intensief gebruik van data en analytische modellen. Statistiek bepaalt de selectie van de spelers en de tactiek in het veld.

In zijn artikel geeft hij de kenmerken van een analytische organisatie en de verschillende fases van analytische competitie.

Het artikel is te koop bij HBR, maar bij SAS of bij zijn onderzoeksgroep, Babson, is, na registratie, eenzelfde soort artikel gratis te downloaden. Bij SAS staat ook nog een interview met hem.

Davenport heeft, met een paar anderen, ook een groepsweblog en heeft pas een webinar over 'competing on analytics' gegeven, die vast nog wel ergens te zien zal zijn. Binnenkort komt het boek uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten