Ik ben Albert Besselse en heb als consultant in uiteenlopende rollen gewerkt aan datawarehouse- en BI-projecten bij verschillende telecombedrijven, banken en overheidsorganisaties.
Voor de context van het blog is het wel goed om te weten in welke omgeving ik nu werk. Momenteel ben ik data (warehouse) manager bij een groot mediabedrijf. Het data warehouse is gericht op direct marketing en analytische CRM. We gebruiken hier Oracle, Business Objects XI, Trillium, SPSS en Messagent. Het data warehouse bevat contact- en klantgegevens van zowel het web als de reguliere bedrijfsprocessen.
Over dit blog:
DATABIKKEL is een samenstelling van DATA, BI en Kwaliteit. Daarnaast staan mijn initialen (dat-AB-ikkel) in de naam. Voor de overige letters moet ik nog steeds iets leuks verzinnen verzinnen. Ik blog sinds 2003 op verschillende blogs, waaronder ab logger en heb sinds kort ook een intern bedrijfsblog over - voor ons bedrijf relevante - ontwikkelingen op het internet.
Na jarenlang overal en nergens over geblogd te hebben leek me het verstandig me te beperken tot het gebied waar ik het meeste thuis in ben: data warehousing en alles wat daar bij komt kijken. Eigenlijk is dit ook nog veel te breed; er zijn ongeloofelijk veel bronnen over het vakgebied en bijna net zo veel guru's. Ik pretendeer ook niet een compleet overzicht van de ontwikkelingen te bloggen. Het is een persoonlijk verslag van ontwikkelingen, methodes en tooltjes die mij opvallen.
Wat valt mij op (in ontwikkeling):
- De convergentie van de op de interne bedrijfsprocessen gerichte BI-tools en web analytics.
- EAI en SOA. Webservices veranderen de manier van dataverzamelen voor data warehouses en zullen aan de voorkant ervoor zorgen dat beslisinformatie veel meer geïntegreerd zal zijn in de operationele bedrijfsprocessen.
- On demand BI. Het verhuren van de software via het web belooft installatie-, schalings en versie/migratieperikelen oftewel beheerproblemen weg te nemen bij bedrijven.
- Open business modellen van BI-leveranciers zoals See Why
- Open source BI.
- Data mining. Al jarenlang een trend die maar niet wil doorbreken als middel om te analyseren. Misschien zal datamining, met de komst van open source en de goedkope oplossingen van sqlserver en Oracle eindelijk doorbreken. Aan de andere kant worden op data mining gebaseerde aanbevelingsmechanismen steeds breder toegepast en zal de enorme groei van bedrijfsinterne data het automatiseren van analyses noodzakelijk maken.
- De strijd der bi-giganten. Het gevecht van Microsoft, Oracle, Hyperion, Cognos, en Business Objects om de BI-markt.
- Datavisualisatie. De enorme hoevelheden data die gegenereerd en opgeslagen worden, vragen om een andere weergave dan de traditionele excel-grafiekjes.
- Operational Business Intelligence. De huidige beslissingscycli zijn lang en hiërarchisch: van de werkvloer naar het management en weer terug. BI moet daar zijn waar direct actie kan worden ondernomen.
- Search. Ongestructureerde informatie uit allerlei bedrijfsdocumenten, maar ook spraak en video, structureren en gebruiken in BI, is een hele interessante.
- Nieuwsoortige analyses. Bv social media analyses.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten