dinsdag, oktober 10, 2006

Analyses op de Long Tail

LongTail.gifDe Long Tail is wat mij betreft een van de leukste theorieën van de laatste jaren omdat het laat zien dat internet een oud business paradigma doorbreekt. De regel is dat een fractie van de voorraad verantwoordelijk is voor het merendeel van de verkopen, de meest populaire producten. Maar succesvolle internetbedrijven maken ook 20 tot 40% van hun omzet met niche-producten. De Volkskrant heeft een leuk stuk over de Long Tail (abonnees only) geschreven en Chris Anderson, de bedenker, schrijft er zijn blog mee vol. Ook de wikipedia, zelf een voorbeeld van Long Tail, heeft er natuurlijk een pagina aan gewijd.

Maar hoe kan een bedrijf long tail-producten monitoren en erop anticiperen? Er zijn nog geen tools of methodes voor. Bijna alle BI-tools zijn er juist op gericht om top5-jes te presenteren. En de doorsnee web analyse tool registreert weliswaar de zoekwoorden die tot sitebezoek leiden maar op een lijstje van 1000-en zoekwoorden is het slecht acteren. Suzana Schwartz geeft in een column op Intelligent Enterprise een aanzet.

Mijn aanzet, vervolgens..Ik kan me voorstellen dat een analist op zoek zal moeten gaan naar de zoektermen die leiden tot sitebezoek en in de loop van de tijd populairder blijken te worden. Dit om tijdig aan de vraag naar gerelateerde producten te kunnen voldoen of ze zichtbaarder te maken (hoger in Google) om nog meer bezoek te genereren. Dat betekent: historie van zoektermen bijhouden. Maar dit is een reactieve methode.
Een andere proactievere optie is het monitoren van de buzz via aggregatoren als technorati. Die buzzwoorden zou je moeten kunnen matchen met de eigen producten. De producten die matchen zou je weer als adword kunnen aanbieden.

Een voorbeeld: Een oud romeins fort wordt ontdekt en blogs schrijven erover en er wordt veel op gezocht. De Volkskrant heeft in het verleden veel over de oude romeinen geschreven maar die artikelen zijn diep in het elektronische archief verstopt. Vervolgens zou de Volkskrant die artikelen als adword kunnen aanbieden of kunnen afstoffen (gratis maken). Geen idee of het mogelijk is en of dit proces te automatiseren is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten