Juice analytics heeft 1, 2 posts over een videopresentatie van Seth Godin waarin hij de beroemde Napoleon-grafiek, volgens Tufte de beste ooit gemaakt, afkraakt.
De essentie van zijn kritiek is dat je de grafiek 15 minuten moet bestuderen voordat je door hebt wat er staat. 'Goed' is volgens Godin afhankelijk van de context. In de context van het bedrijfsleven is het één van de slechtse grafieken ooit gemaakt, want daar moet een grafiek in een paar seconden duidelijk maken wat ermee bedoeld wordt.
Wat een goede grafiek in het bedrijfsleven is, is door de dashboard-hype een hot item. Hieronder een aantal sites waar hierover info te vinden is.
- Dé guru op dit gebied is Stephen Few, die zijn ideeën weer grotendeels heeft ontleend aan Tufte. Op zijn website perceptual edge staan mooie voorbeelden van slecht ontworpen grafieken. En in deze pdf legt hij aan de hand van voorbeelden uit aan welke designeisen, dashboards moeten voldoen.
- Calumo is op het corporate weblog een serie gestart over slechte grafiek ontwerpen en te vermijden valkuilen.
- Dashboardspy heeft een enorme collectie van lelijke en mooie enterprise dashboards.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten