Informatie over klanten wordt nu hoofdzakelijk verzamelt uit interne bronnen. Dat geeft maar een beperkt beeld van zo'n klant en daarom worden vaak externe bestanden gekocht om die klantinformatie te verrijken. Maar meer en meer klanten hebben ook veel informatie open en bloot op het web staan. Die klanten hebben een weblog of hebben commentaar geleverd op weblogs, consumentensites, nieuwsgroepen etc.
Wat let bedrijven om die informatie te oogsten met speciale webspiders en zo interesses, vrienden, kennissen en familie in kaart te brengen om zo 'het aanbod beter af te stemmen op de klant'? Beetje op de manier zoals spammers nu emails harvesten, maar dan ingewikkelder om slimme relaties te leggen tussen al die brokjes ongestructureerde informatie die we overal op het web achterlaten.
Het grootste beletsel is de techniek, die is nog niet zover, maar komt er wel aan. Sterker nog de Amerikaanse overheid heeft een 47 miljoen dollar kostend prototype van zo'n systeem onder het mom van terrorismebestrijding. Het systeem, ADVISE, (Analysis, Dissemination, Visualization, Insight and Semantic Enhancement) genaamd, gaat nog verder omdat het ook gebruik maakt van niet openbare bronnen.
Volgens een rapport van het Amerikaans sciencemonitor doet ADVISE het volgende:
"It would collect a vast array of corporate and public online information - from financial records to CNN news stories - and cross-reference it against US intelligence and law-enforcement records. The system would then store it as 'entities' - linked data about people, places, things, organizations, and events,.."
Sourcewatch heeft een compleet dossier over ADVISE. Er is ook een presentatie over hoe ADVISE zal werken. Technisch best interessant, moet ik bekennen, en ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er commerciƫle varianten op de markt verschijnen. Qua privacy is 'customer harvesting' natuurlijk een ramp en voor zover ik weet is dit niet goed geregeld in de WBP.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten