dinsdag, maart 20, 2007

Datavisualisatie: Second Life versus Croquet

3D-werelden als Second Life hebben een enorme potentie om informatie op een geheel nieuwe wijze te presenteren. De persconferentie van een jaarverslag in een 3D-wereld zou bijvoorbeeld gedaan kunnen worden als een virtuele rondleiding langs een aantal tentoongestelde grafieken.

Voor business intelligence biedt zo'n wereld ongekende mogelijkheden om data te visualiseren. Bijvoorbeeld door met data een landschap te ontwerpen waarin data-analisten vrij rond kunnen zwerven om allerlei verbanden te zoeken.

Maar het is momenteel al een hele kunst om een presentatie in second life te geven met powerpoint. En de scripttaal van second life lijkt niet heel geschikt om echt spectaculaire data visualisaties te bouwen. Second life is gewoon niet gebouwd met dat doel voor ogen. Hoewel er hier en daar toch mooie data visualisaties zijn te vinden, zoals realtime visualisatie van het weer en dit model om complexe informatie weer te geven.

Croquet is een 3d-wereld die wel specifiek ontworpen is voor data visualisatie, virtueel leren en voor probleem oplossende omgevingen. Daarnaast is het niet opgezet als een groot monolithisch systeem als second life, maar als een verzameling losse werelden die eventueel aan elkaar te knopen zijn, waardoor die gegevens goed af te schermen zijn voor niet-bevoegden.

Bovendien is Croquet open source en gebouwd met squeak, een smalltalk implementatie. En die omgeving lijkt wel krachtig genoeg om - over niet al te lange tijd - prachtige datalandschappen te ontwerpen als virtueel bi-landschap-architect.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen